Krönikor och Bok-Högar

Hej hej!
 
Igår började vi jobba med krönikor på svenskan. Planen är att vi ska skriva varsin krönika om vad vi vill, sen ge den till en kompis och få kamratbedömning på den. Sen ska vi redigera den och lämna in. Jag har haft svårt att komma på vad min krönika ska handla om, men tidigare idag fick jag ett ryck och skrev en text om musik. Jag tror och hoppas att det är en krönika, eller en början på en i alla fall. Även om det är det kanske jag kommer ändra mig imorgon och vilja skriva om något annat.
 
Det är så jag funkar. Jag är snabb i tanken och snabb i svängarna, och jag ändrar mig lätt från att vilja a till att hellre vilja ha b istället, för det är så min hjärna tänker just i den stunden, och då är det svårt att fortsätta på a. Men om jag känner mig likadan imorgon, när det egentligen är tänkt att vi ska skriva på våran krönika, som jag gjorde idag när jag skrev den om musik, så blir det en krönika om musik. Annars får jag hitta på något annat. Jag har ganska många idéer och början på krönikor, men frågan är om jag kan komma på en mitt och ett slut på den eller om jag skriver om något annat.
 
Så, igår lovade er att jag ska förklara varför den här bloggen heter just bokhog.blogg.se. När vi började prata om att skaffa en klassblogg började jag fundera på vad den kunde heta. Tidigare hade jag upptäckt på ett av våra klassforum (Office365) att våran kursmapp hette bokhog16, följt av kursens namn (tex svesve01). Bokhog16 är en förkortning för Bokenskolan Högskoleförberedande (program) och att året vi började var 2016. Jag tyckte att det var lite roligt, för bokhog (eller bokhög) kan ju också tolkas som att det är en bok-hög, alltså en hög med böcker. Jag tyckte att det var en roligt ordvits, så jag föreslog det för klassen och de tyckte att det var bra. Så nu heter alltså våran blogg bokhog, dvs en hög med böcker.
 
Nu i efterhand har jag kommit på att det passar på ett annat sätt än bara en ordvits. För egentligen är vi ju alla varsin bok. Min bok heter väl "Vanessas liv" eller något sånt. Men vi alla är en bok. Alla har vi våran egna historia, våra egna liv och ett eget perspektiv på saker och ting (läs: allt), och så är det ju med böcker också. Alla är olika, inte en den andra lik (om det nu inte är samma bok fast i ett annat omslag), och det gäller för både människor och böcker. Så jag tycker att min ordvits, bokhog = en hög med böcker, faktiskt stämmer. För om alla vi är varsin bok, så blir ju flera av oss människor en hög med böcker. Och eftersom det är flera som kommer att skriva på den här bloggen, så får ni ta del av en hög med böcker. Smart va!?
 
Nu ska jag avlsuta för idag, vi ses imorgon igen! Då får ni kanske en fortsättning på hur det går med krönikan.
 
//Vanessa Hedman, TE16



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0