Finns det verkligen dåliga lärare?

Finns det bra och dåliga lärare? De flesta skulle nog svara "ja" om någon frågade något sånt, men för mig är svaret inte lika enkelt. Jag tänker så här:
 
Alla lärare är olika; de har olika sätt att undervisa på, olika erfarenhet och olika uppläggning på ett arbetsområde/kurs. Då kanske man tycker att de lärare som undervisar på ett sånt sätt som jag är van vid, eller som funkar för mig, är bra. Sen finns det också andra faktorer som kan göra att man tycker mer eller mindre om en lärare. Vissa elever tycker att det är viktigast att personen i sig är trevlig, snäll och glad, medan andra (tex jag) istället tycker att en bra lärare är en lärare som är bra på att lära ut. Andra tycker att lärare ska vara både och, och att om det brister på den ena eller andra fronten blir läraren sämre. 
 
Sen kan man ju fråga sig om hur mycket ens egna värderingar och tankar läggs in i hur man tycker om en lärare. Om jag tex är feminist, medan min lärare är antifeminist, då kanske jag tycker mindre bra om den läraren pga det, trots att han kanske både är trevlig och är bra på att undervisa. Man får också fundera över hur ens bra-dålig-skala egentligen ser ut. På en skala kan det vara så att en lärare som vet vad den pratar om, kan lära ut och gör det på ett sätt som jag förstår, så är den läraren "normal". En annan lärare som vet vad den pratar om, men är lite sämre på att förmedla det till sina elever, och vars undervisningsstil inte funkar så bra för mig, så är den "dålig". En lärare som inte alls verkar kunna någonting, den är "jättedålig". Däremot, en lärare som är jättebra på att undervisa, supertydlig i sina förklaringar och får hela klassen att förstå, så är det en "bra" lärare.
 
På en annan skala kan den läraren, som på den förra skalan var "normal", vara "bra". En lärare som inte riktigt funkar för min stil, men som ändå gör att jag klarar mig i det ämnet/kursen är "okej", medan en lärare som inte kan någonting är "dålig". Den läraren som får hela klassen att förstå är på den här skalan "jättebra".
 
Så min teori är att en lärare inte är "dålig" eller "bra" bara pga sitt undervisande och hur man beter sig mot klassen, utan också hur lika ens värderingar är, ens egen "standard" på lärare, och grupptryck såklart.
 
Tack för att ni läste! Vi ses imorgon igen! Då har jag höstlov! 
//Vanessa Hedman, TE16



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0